فناوری اطلاعات

۱۰ مهارت حیاتی برای مدیران فناوری اطلاعات (مهارت های مدیر IT)

0

۱۰ مهارت حیاتی برای مدیر فناوری اطلاعات (IT)

مدیر فناوری اطلاعات همواره در حال حرکت در مسیری بین مدیریت کارکنان خود و رسیدن به توافق با کاربران کسب کار جهت انجام امور فناوری اطلاعات است. مهارت های فنی همواره برای مدیر فناوری اطلاعات یکی از الزامات است تا بتواند تیم خود را حمایت کرده و به آنها در حل مشکلات فنی کمک کند.

اغلب حرفه ای های فناوری اطلاعات در مقابل مهارتهای مدیریتی جبهه میگیرند چرا که تفکر رایج از مدیریت، نشستن در اتاق بجای انجام دادن کارهایی است که باید انجام شوند. با این همه، مهارتهای مدیریتی در تحقق امور فناوری اطلاعات نقش مهمی را ایفا میکند.

کسب این مهارتها برای مدیر فناوری اطلاعات امری اجتناب ناپذیر است چرا که او همواره در حال حرکت در مسیری بین مدیریت کارکنان خود و رسیدن به توافق با کاربران کسب کار جهت انجام امور فناوری اطلاعات است.

post image
مهارتهای مدیریتی در تحقق امور فناوری اطلاعات

ده مهارت حیاتی مدیریت که هر مدیر فناوری اطلاعات یا به اختصار مدیر IT باید بتواند انجام دهد، شامل موراد زیر است:

۱- عکس العمل سریع به هنگام مواجه شدن با موقعیت های مشکل زا

مستقل از اینکه آنها افرادی سیاستمدار، فنی، استراتژیک یا عملیاتی هستند مشکلات ممکن است از هر جایی ظاهر شوند. در چنین شرایطی باید قبل از اینکه آنها اوضاع را وخیم کنند به سراغشان رفته برای حل آن چاره اندیشی کنند؛ باید همیشه تلاش کنند، تا با راهکاری اساسی مشکل را بصورت ریشه ای برطرف کرده و جلوی تکرار مجدد آن در قالب شکل های دیگر گرفته شود.

۲- تاکید بر مسئولیت پذیری و پاسخگویی

در همه کسب کار ها و فضای کار گروهی تک تک افراد باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند، در غیر این صورت همه ضرر می کنند. همیشه بعضی ها هستند که وقتی مشکلی پیش می آید، از پذیرش مسئولیت آن سر باز میزنند و یا سعی می کند آن را به گردن دیگری بیاندازد. این کار مدیر فناوری اطلاعات است که به اندازه کافی با چنین موقعیت هایی آشنا باشد. تا بتواند در چنین مواقعی محل ایجاد مشکل و مسبب آن را شناسایی کند. این کار از مقصر شناخته شدن افراد بی گناه که در نهایت باعث تخریب روحیه تیم می گردد، جلوگیری میکند. همچنین مدیر کسی است که باید به اعضا تیم تفهیم کند که همه افراد جایزالخطا هستند. تنها نکته کلیدی این است که افراد مسئولیت اعمال خود را پذیرفته و به انجام اقدامات اصلاحی بپردازند.

۳- پاسخگو بودن

پاسخگو یک الزام است! اگر یک مدیر خواستار پاسخگویی کارمندانش است، باید ابتدا خودش این کار را تمرین کند. یک مدیر آی تی موفق باید بتواند پاسخی مناسب برای رفتار ها و سیاست های خود داشته باشد، چرا که ارائه گزارشات و ارائه عملکرد مناسب بدون پاسخگو بودن امکان پذیر نیست.

۴- ایجاد روابط کاری خوب با مدیران رده بالا

از مهارت های مهم مدیر IT، سیاست های کسب و کار و امور فناوری اطلاعات، در صورت وجود روابط مبتنی بر اعتماد بین مدیران عالی و میانی در سازمان، بسیار ملایم تر خواهد بود. مدیرانی که مهارتهای مدیریتی قوی دارند این را به طور مستقیم درک میکنند. آنها برای ساختن روابط درون سازمان به سختی تلاش میکنند، و برای ایجاد اعتماد در اموری که واحد فناوری اطلاعات متعهد به انجام آن است هرآنچه  می توانند انجام میدهند.

۵- ایجاد روحیه کار گروهی

همه افراد کار تیمی را توصیه می کنند. اما اگر سازمان شما فرهنگ به شدت رقابتی داشته باشد به طوریکه اغلب افراد این احساس را دارند که باید به طور مداوم خودشان را خوب نشان دهند تا شناخته شوند، تحقق کار گروهی امری نا ممکن است. جالب است که همچنان بسیاری از مدیر ها هنوز به این نکته  توجه ندارند.

مدیرانی که توان مدیریتی بالایی دارند پیچیدگی های امور روزمره فناوری اطلاعات را بخوبی درک می کنند. و می دانند که پروژه های فناوری اطلاعات بدون وجود تیمی منسجم و متعهد قابل تحقق نخواهند بود. درنتیجه  به جای حرف زدن عمل میکنند. آنها از اولین کسانی هستند که هرآنچه لازم است برای کمک به نتیجه رسیدن تلاش دیگران انجام می دهند. آنها اجازه میدهند تا دیگران از این رفتارشان الگو و سرمشق بگیرند.

۶- تحسین کارمندان

در مقاله ای به نام “قدرت تحسین در کسب و کار و چگونگی کاربرد صحیح آن” به بیان مطالعه ای می پردازد که در کالج کسب و کار دانشگاه هاروارد انجام شده است؛ در این مقاله بیان شده است که افزایش ۰.۱ % مشارکت هر کارمند، باعث افزایش درآمدی برابر با ۱۰۰.۰۰۰ دلار در هر سال برای هر فروشگاه گردیده است. چستر التون سخنران انگیزشی در اظهار نظری در مورد این مقاله بیان می دارد که مهمترین فاکتور در این زمینه قدردانی از کارمندان است. یک مدیر فناوری اطلاعات همیشه باید در جهت تحسین کارمندان تلاش کند.

۷- منحرف کردن مسایل سیاسی از گروه کاری

در همه کسب کار ها، واحد های فنی مانند واحد فناوری اطلاعات، همیشه شاهد وفور کارشناسان حرفه ای خواهید بود. از طرف دیگر اکثر کارشناسان فناوری اطلاعات بطور غریزی از سیاست گریزانند و این مسایل خیلی زود به مشغولیت ذهنی آنها بدل خواهد شد. در نتیجه یکی از لطف های که مدیران میتوانند در حق کارکنان خود انجام دهند این است، که مبارزات سیاسی و فشارهای این چنینی را از تیم خود دور کنند.

۸- توجه به فرسودگی شغلی

حرفه ای های فناوری اطلاعات معمولا خیلی پرتوان و پربار کار میکنند. بهترین آنها قبل از آنکه قسمت اصلی کار را تمام نکرده باشند یا مشکل حادی را برطرف نکرده باشند کار را متوقف نمیکنند. چیزی که دقیقا یک مدیر میخواهد این است که بداند اگر مشکلی بوجود آمد و ساعت ۳ صبح بود، فرد قابل اعتمادی برای رسیدگی به آن وجود خواهد داشت. البته جوانب دیگری از امور فناوری اطلاعات هست که آنها را در روز های متمادی در موقعیت “انجام بده یا بمیر” قرار می دهد. شما به چنین تعهدی احتیاج دارید! ولی هرکسی در فواصل معین نیاز به استراحت دارد تا فرسوده نشود.

افراد سختکوش که در شرایط پرفشار دوام می آورند هیچوقت به شما نخواهند گفت که نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند؛ به همین دلیل مدیران بزرگ به طور منظم مراقب نشانه های فرسودگی شغلی هستند. وقتی چنین چیزی را مشاهده کردند وارد صحنه شده و اغلب به آن فرد مرخصی میدهند. این امر هم موجب تقویت روحیه کارکنان و هم موجب به حداقل رسیدن فرسودگی در کارمندان می شود.

۹- توانایی جنگیدن برای بودجه !

اگر پروژه های ارزشمند که نیاز به سرمایه گذاری کسب کار دارند به تایید مدیران ارشد نرسد، کار متوقف خواهد شد. کارکنان برای عرضه کار خود به مدیران ارشد سازمان به مدیریت IT وابسته اند، پس عملا بصورت غیر مستقیم (و بدون توانایی مدیر فناوری اطلاعات) اموری مانند تخمین نرخ بازگشت سرمایه، طرح توجیهی پروژه، محاسبه اعداد و ارقام  مرتبط با پروژه و… که برای قانع کردن دیگران لازم است، تا پروژه های فناوری اطلاعات ادامه پیدا کنند غیرممکن به نظر می رسد.

۱۰- تعریف واضح پروژه ها، کارها و اهداف

حتی با بودجه کم هم کارکنان فناوری اطلاعات خلاق و مبتکر هستند. آنها همیشه برای انجام هر نوع پروژه ای راهی پیدا میکنند. هر چند که اگر خروجی ها و اهداف کار را بدرستی درک نکنند قادر به انجام این کار نخواهند بود. مدیران حرفه ای  فناوری اطلاعات هیچوقت پروژه ای را بدون تعریف و تشریح شفاف الزامات، اهداف و خروجی های قابل انتظار آغاز نم یکنند. آنها تنها پروژه هایی را آغاز خواهند کرد که اهداف آن در کنار شرایط متوقف شدن پروژه، در صورت بی حاصل بودن آن مشخص شده باشد. این سطحی از تعریف است که یک کارمند فناوری اطلاعات نیاز دارد تا فعال و اثر بخش باشد و این از مسئولیتهای مدیر فناوری اطلاعات است که قرار داشتن کارمند در این سطح را کنترل کند.

برگرفته از سایت www.techrepublic.com با اندکی ویرایش

مدیر IT همواره در کنار شماست…

مدیر ارشد فناوری اطلاعات یا CIO

مقاله قبلی

اپلیکیشن‌ موبایل چیست؟

مقاله بعدی

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *