فناوری اطلاعاتنقد و بررسی

کار اینترنتی

0
شروع کسب كار اينترنتي
كار اينترنتي

کسب و کارهای مجازی،

اینترنت و دنیای آنلاین ابعاد وسیعی از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده است. بحث کسب و کار نیز از این قاعده جدا نبوده و اینترنت توانسته شیوه‌های سنتی درآمدزایی را دچار تغییر و تحول کند.
شیوه‌های جدیدی را برای کسب درآمد معرفی کند؛ و در واقع کارآفرینی اینترنتی را به وجود آورده است. کار اینترنتی دارای فواید بسیاری است.
از جمله:
عدم نیاز به سرمایه زیاد برای شروع، بر پایه دانش بودن، عدم الزام به تهیه دفتر کار و …
و ده ها مزیت مهم دیگر…
ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی که کار آفرینی اینترنتی دارد، باعث می‌گردد تا افراد بدون سرمایه و یا حتی افرادی که از ناتوانی جسمی رنج می‌برند، بتوانند فعالیتی خانگی برای خود دست و پا کنند و درآمد داشته باشند. 
کارآفرینی اینترنتی در واقع داشتن خلاقیت برای حل مشکلات افراد، با کمک گرفتن از اینترنت و قابلیت‌های آن است.
البته در کنار داشتن خلاقیت، فرد کارآفرین بایستی توانایی‌های خود را همواره به روز کرده و آنها را ارتقا دهد، تا بتواند پیشرفت کرده و موفق شود.

استفاده از اینترنت برای کسب درآمد

امروزه اینترنت به بخش بزرگی از کسب و کارهای کوچک و بزرگ تبدیل شده است. تعداد بیشماری از افراد در دنیای اینترنت حضور دارند و از طریق تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با روش‌های جدید تجارت آنلاین آشنا می‌شوند، که این امر موجب پیدایش نسل جدیدی از افراد تحت عنوان کارآفرین اینترنتی شده است.
کارآفرین اینترنتی کسی است که به قدرت گسترده اینترنت برای شروع یا رشد کسب و کار خود توجه می‌کند. کسی که می‌خواهد به یک کارآفرین اینترنتی موفق تبدیل شود و کاری اصولی انجام دهد، بایستی این فناوری جدید را با روش‌های سودمند کسب و کار سنتی به خوبی ترکیب کند.
کار اینترنتی یا کارآفرینی اینترنتی به عنوان توانایی و اشتیاق برای راه اندازی، سازماندهی و مدیریت سرمایه‌گذاری در عرصه‌ای جدید برای ایجاد سود، همراه با پذیرش تمام خطرات مرتبط با آن تعریف می‌شود.
باید توجه داشت که در این مقطع زمانی، تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق به هیچ‌وجه کار آسانی نیست و موفق‌ترین کارآفرینان نیز ممکن است تلاش زیادی برای موفقیت انجام دهند ولی در نهایت کسب و کارشان شکست بخورد.

سخنی از بزرگان

استیو جابز، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت اپل می‌گوید “من متقاعد شده‌ام که تقریباً نیمی از چیزی که کارآفرینان موفق را از افراد غیر موفق جدا می‌کند، استقامت است“، که این صحبت نشان دهنده اهمیت تلاش و حفظ امید برای موفق شدن یک کارآفرین اینترنتی می‌باشد.
علاوه بر این، یک کارآفرین اینترنتی موفق عنوان می‌کند که نوآوری و ریسک پذیری، ویژگی‌های اساسی روحیه یک کارآفرین اینترنتی است. برای اینکه هر کارآفرینی بتواند در بازار جهانی که بسیار رقابتی و همواره در حال تغییر است موفق شود، دارا بودن این صفات شخصیتی ضروری است. این حقایق به معنای منصرف ساختن مردم از کار اینترنتی نیستند. در واقع، اکثر اقتصادهای جهانی وابسته به افرادی هستند که کسب و کار کوچکی را راه اندازی می‌کنند، تا به کاهش آمار بیکاری کمک کنند. با این حال، مهم است که چالش‌های خاصی که هر کارآفرین با آن مواجه است را بشناسیم و درک کنیم.

کار اینترنتی و کار آفرینی اینترنتی چیست؟

ویکی پدیا یک کارآفرین اینترنتی را تحت عنوان یک کارآفرین، مالک، بنیانگذار و مدیر یک کسب و کار مبتنی بر اینترنت تعریف می‌کند که با ریسک پذیری و نوآوری، درآمدزایی می‌کند. بنابراین، بزرگترین تفاوت بین کارآفرینان این است که کارآفرین اینترنتی، از اینترنت برای کسب درآمد بهره می‌گیرد، درحالی که روال کاری کارآفرینان سنتی بر پایه اینترنت نیست. البته این به مفهوم عدم استفاده کسب و کارهای غیر اینترنتی از اینترنت نیست، بلکه بدان معناست که درآمد آنها از اینترنت به دست نمی‌آید.
کسب در آمد از اینترنت

کسب و کار اینترنتی

شروع یک کار اینترنتی

اما شروع یک کار اینترنتی و کارآفرینی اینترنتی چگونه است؟
چه کاری را خوب بلدید؟
اگر ابتدا راه هستید و تازه می‌خواهید یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید، باید در اولین قدم با خودتان آشنا شوید. یک کاغذ و قلم در دست بگیرید و هرچیزی که می‌دانید در آن تخصص دارید را بنویسید. همه شاید همین اولین قدم را جدی نگیرند و بگویند که چیز خاصی نمی‌دانند، اما یادتان نرود که شما (حداقل) یک چیزی را می‌دانید که یک شخص دیگر آن را ندانسته و به آن نیاز دارد. فرمول ابتدایی هر کسب و کاری به این شکل است. یعنی شما از چیزی که در آن وارد هستید، می‌خواهید خدماتی را به افرادی که آن تخصص را ندارند، ارائه کنید. و در قبال آن هزینه‌ای دریافت کنید. کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین هم به همین شکل عمل می‌کنند.
هدف شما چیست؟
شاید کمی رویا پردازانه به‌نظر برسد اما باور کنید، روش کار همین است. یعنی شما باید برای خودتان هدف بگذارید و سپس پله به پله به بالا بروید و به این باور داشته باشید که هیچ چیز غیر ممکن نیست. تلاش کنید، پشتکار داشته باشد و نا امید نشوید.  بسیاری از روان‌شناسان و مربی‌های کسب و کار و موفقیت بر این باور دارند که شما باید ابتدا هدف‌های خود را متصور شوید، یعنی بدانید و مجسم کنید که به چه می‌خواهید برسید.
پس هدف خود در کار اینترنتی را مشخص کنید.
شناخت بازار در کار اینترنتی

این مرحله یک بررسی آماری حرفه‌ای نیست. در اصل در این مرحله شما تنها باید بدانید طرحی که برای کسب و کار اینترنتی ریخته‌اید (برای مثال فروش آنلاین گل های زینتی) چه جایگاهی در وب فارسی دارد. وب فارسی هم منظور تنها سایت‌های فارسی زبانی هستند که در این موضوع خاص فعالیت می‌کنند.

اولین و ابتدایی قدم برای شناخت بازاری که می‌خواهید وارد آن شوید، گوگل‌ است. تنها کافی است کلمات کلیدی کسب و کار خود که برای یک سایت فروش آنلاین گل که می‌تواند «خرید گل های زینتی» باشد را در گوگل جستجو کنید تا با سایت‌هایی که تا کنون در مورد این موضوع مطلب نوشته‌اند و یا خدماتی دارند، آشنا شوید.

خودتان را قوی تر کنید!؟

تخصص خود را پیدا کرده اید، حالا باید به این مورد هم توجه کنید، که آیا واقعا بر روی آن موضوع تسلط دارید؟ یا به صورت نصفه و نیمه و غیرحرفه‌ای آن می‌شناسید. در این مرحله در شروع کسب و کار اینترنتی باید با قدمی محکم وارد شد. یعنی اگر در کار خود حرفه‌ای نیستید، نمی‌توانید هم به خوبی آموزش و یا سرویس‌های لازم را ارائه دهید.

شاید یکی از دلایلی که سایر سایت‌ها موفق نبوده‌اند در موضوع مورد نظر شما فعالیت کنند، این باشد که به صورت کامل آن را بلد نبوده و به آن تسلط نداشته‌اند. در این مرحله از نکات راه اندازی کسب و کار اینترنتی و آنلاین باید دانش و مهارتی که دارید را در یک سطح حرفه‌ای تر فرا بگیرید. شرکت‌ در دوره‌های آموزشی تخصص خود و همچنین مطالعه کتاب و مقاله می‌تواند سطح دانش و مهارت شما را بالا ببرد. شما وقتی بر یک موضوع تسط پیدا کردید، می‌توانید آموزش و یا خدماتی را ارائه دهید.

پیش نیاز ها در کار اینترنتی

شما نیاز به کسب اطلاعات در مورد یک سری پیش‌نیازها نیز دارید. برای شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید اطلاعاتی در مورد پیش‌نیازهای آن مانند هاست، سرور، دامنه، پنل‌های مدیریت سرور، سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS مانند وردپرس) و… دارید. این موارد برای شروع کسب و کار الزامی هستند و اگر خودتان می‌‌خواهید وارد مسیر کسب و کار اینترنتی و کارآفرینی باشید، باید آنها را یاد بگیرید. یادگیری این موارد اصلا کار دشواری نیست.

برنامه ریزی و داشتن پلن در کار اینترنتی 

قبل از شروع نهایی باید یک برنامه‌ریزی برای کسب و کار اینترنتی و آنلاین خود داشته باشید. این مورد تقریبا مشابه استراتژی دیجیتال بوده با این تفاوت که در مقیاس کوچک‌تری باید انجام شود. برنامه‌ریزی کامل با هدف‌گذاری فرق می‌کند. در برنامه زیری شما باید لیست کارهای روزانه، هفتگی و همچنین مقالات و یا فعالیت‌هایی که باید انجام دهید را مشخص کنید.

برنامه ریزی کسب و کار بسیار مهم است و حتی اگر طرح، ایده و دانش کامل هم داشته اما برنامه ریزی درست نکنید، به هیچ‌وجه نمی‌توانید بازده مناسب را بگیرید. برنامه ریزی برای کسب و کار اینترنتی هم درست مانند هدف گذاری مرحله‌ به ‌مرحله است و باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت انجام شود. این برنامه ریزی است، که نمودار رشد شما در کسب و کار را مشخص می‌کند. هر چه برنامه فشرده‌تری داشته باشید، رشد سریع‌تر خواهید داشت.

اجرا و توسعه کار اینترنتی

برای راه اندازی خیلی این دست و آن دست نکنید. به قول دن نوریس در کتاب «استارت‌آپ هفت‌روزه»، تا شروع نکنید، چیزی یاد نمی‌گیرد. این جمله بسیار تاثیرگذار برای من هم کاملا اتفاق افتاده است. مرحله پیش از اجرا، را طولانی کنید، وقتی کار شما استارت بخورد، بسیاری از چیزها را متوجه شده و پشت‌سر هم تجربه کسب می‌کنید.

بعد از اجرا اولیه، توسعه کسب و کار اینترنتی نیز بسیار مهم است. در این قسمت طبق مرحله قبل، باید برنامه‌ریزی داشته باشید که بدانید در چه بازه زمانی چه کاری را انجام دهید. اگر کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید، اما مدام در یک سطح باقی بمانید، اگر سقوط نکنید، هیچ پیشرفتی هم نخواهید کرد. وقتی خدماتی را ارائه می‌دهید، منتظر بازخورد نباشد، از کاربران و مشتریان خود نظر بخواهید تا نقص‌هایتان را مشخص کنند. سپس آنها را رفع کرده و دوباره پیاده‌سازی کنید. این یک مرحله ساده از توسعه است. توسعه می‌تواند از برطرف کردن عیب‌ها شروع و تا اضافه کردن خدمات و سرویس‌های جدید، ادامه داشته باشد.

در ادامه به معرفی ایده ها و روش های کسب درآمد از اینترنت خواهیم پرداخت، با مدیر IT همراه باشید…

معرفی برترین توزیع های سیستم عامل های لینوکس – قسمت اول

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *